Tworzenie Serwisów Internetowych

Budowanie serwisów internetowych to kilkuetapowy proces. Najpierw wykonawca poznaje oczekiwania zleceniodawcy. Na spotkaniu czy podczas rozmowy telefonicznej klient określa, co go interesuje, jak ma wyglądać jego witryna, co powinna zawierać. Po uzyskaniu tych informacji agencja zajmująca się tworzeniem stron www przystępuje do prac koncepcyjnych. Planuje strukturę serwisu, jego specyfikację techniczną, architekturę informacji. W tej fazie przygotowuje też wstępny projekt graficzny i – jeśli potrzeba – makietę portalu. Po jej zaakceptowaniu następuje programiści przystępują do kodowania, czyli faktycznego budowania serwisów internetowych. Później przychodzi kolej na połączenie szkieletu z warstwą wizualną. Następnie odbywają się testy. Przed uruchomieniem strony należy bowiem sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie. Dotyczy to zwłaszcza skomplikowanych witryn zakładających duży stopień interaktywności, np. sklepów internetowych, portali społecznościowych.

Gdy wszystko funkcjonuje bez zarzutu, serwis jest instalowany na serwerze. Projektowanie serwisów internetowych w taki sposób, by spełniały one swoje funkcje, wymaga sporej wiedzy technicznej, doświadczenia i znajomości obowiązujących trendów technologicznych. Liczy się również kreatywność. Internauci lubią bowiem strony atrakcyjne graficznie. Oprócz tego w projektowaniu serwisów internetowych przydaje się znajomość i umiejętność praktycznego wdrożenia zasad użyteczności. Witryna musi być przejrzysta dla odbiorców. Nawigacja musi być maksymalnie intuicyjna. Dlaczego? Ma to ułatwić użytkownikom szybkie znalezienie interesujących ich informacji. Jeśli wskutek błędów programistycznych albo nieczytelnej struktury, strona będzie sprawiać internautom problemy, z pewnością nie będą z niej korzystać. "Wygląd strony i łatwość jej obsługi w istotnym stopniu rzutuje na zainteresowanie nią. By przyciągnąć klientów do e-sklepu, trzeba zadbać nie tylko o asortyment, ale też o sposób jego prezentacji. Proces zakupowy musi być maksymalnie intuicyjny i zajmować minimum czasu. Jak wskazują dane z różnych raportów, kreatywne projektowanie sklepów internetowych się opłaca. Witryny spełniające oczekiwania użytkowników bardziej ich angażują. W ten sposób wydłuża się czas ich pobytu. Równocześnie wzrasta świadomość marki i współczynnik konwersji. Poprawia się wizerunek platformy zakupowej. Istnieje wiele podmiotów wykonujących kreatywne projektowanie sklepów internetowych. Warto jednak postawić na te doświadczone, które mogą się wykazać wieloma udanymi wdrożeniami. Szukając wykonawców, należy więc analizować ich portfolio. Dobrze też zorientować się, jakie oprogramowanie do obsługi sklepu online oferuje dana agencja (czy będzie ono w stanie podołać naszym wymaganiom, czyli np. obsłużyć zakładaną liczbę klientów w danym czasie)."